Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2008

Η Αριστερή Ριζοσπαστική Συνεργασία Ιατρών για την πρόταση Αβραμόπουλου στους Νοσοκομειακούς γιατρούς.

Είναι η τρίτη συνεχής χρονιά που οι συνδικαλιστικές μας ηγεσίες (προεδρεία ΟΕΝΓΕ και ΕΙΝΑΠ) συνεχίζουν να ασχολούνται αποκλειστικά με την «διαπραγμάτευση» συμφωνίας με το υπ. Υγείας, η οποία υποτίθεται ότι θα λύσει τα σημαντικότερα προβλήματα των νοσοκομειακών γιατρών χωρίς κόπους και αγώνες. Με την εμπλοκή στην διαπραγμάτευση αυτή –που έχει πια αποκτήσει χαρακτήρες μονομανίας- έχουν παραμεριστεί όλα μας τα αιτήματα. Είναι χαρακτηριστικό ότι είμαστε ο μοναδικός κλάδος του ευρύτερου δημόσιου τομέα που δεν φαίνεται να διεκδικεί αυξήσεις αποδοχών, παρά το γεγονός ότι αυτές είναι εξευτελιστικές και ευτελίζονται περισσότερο διαρκώς κάθε μέρα που περνάει ...

Άς δούμε λοιπόν αναλυτικά αυτές τις περίφημες «προτάσεις» του υπουργείου όπως ακριβώς περιγράφονται στην τελευταία εκδοχή τους (επιστολή γ.γ. υπουργείου υγείας κ. Καλογερόπουλου προς Σ. Τσούκαλο πρόεδρο ΟΕΝΓΕ, 16-1-08), ενώ θα αναφέρονται οι απαντήσεις-διευκρινήσεις που δίνουν σε αυτονόητα ερωτήματα οι ίδιοι οι ... «διαπραγματευτές» (κυρίως Τσούκαλος-Λαοπόδης). Τέλος, μην αντέχοντας στον πειρασμό, θα παραθέτουμε σε κάθε σημείο και συνολικά μερικά πρώτα δικά μας συμπεράσματα. Τα υπόλοιπα συμπεράσματα δικά σας ...

1. Στην εισαγωγική παράγραφο, αφού επαναλαμβάνονται οι γνωστές δεσμεύσεις ότι δεν θα ελαστικοποιηθούν οι εργασιακές μας σχέσεις και δεν θα «διακινδυνεύσουν» οι αποδοχές μας (αλήθεια, τέτοιες που είναι πραγματικά δεν κινδυνεύουν από τίποτα ...) γίνεται λόγος για «κλαδική συμφωνία» (και όχι για συλλογική σύμβαση).

Ερώτηση Α: Γιατί λοιπόν «κλαδική συμφωνία» και όχι «συλλογική σύμβαση» ?

Απάντηση: Δεν μπορεί να υπογραφεί συλλογική σύμβαση μεταξύ υπουργείου και ΟΕΝΓΕ γιατί δεν προβλέπεται από την νομοθεσία. Διαδικασία συλλογικής σύμβασης νοείται μόνο μεταξύ κράτους – τριτοβάθμιας συνομοσπονδίας (ΑΔΕΔΥ).

Ερώτηση Β: Αφού δεν μιλάμε για συλλογική σύμβαση, εννοείται ότι δεν πρόκειται να υπάρξει διαδικασία υποχρεωτικής διαιτησίας άν δεν τα «βρούμε» με το Υπουργείο...

Απάντηση: Πράγματι, δεν θα υπάρξει τέτοια διαδικασία.

Ερώτηση Γ: Τότε γιατί το Υπουργείο τραβάει τέτοιο «ζόρι» να υπογράψουμε ? Θα μπορούσε να νομοθετήσει μονομερώς ό,τι μέτρα θεωρεί σωστά σύμφωνα με την πολιτική του στόχευση, όπως έχουν κάνει όλες οι κυβερνήσεις –τόσο του ΠΑΣΟΚ όσο και της ΝΔ- μέχρι σήμερα ...

Απάντηση: Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιέζει τις χώρες-μέλη να εξασφαλίσουν την ενυπόγραφη συναίνεση των νοσοκομειακών γιατρών, είτε ατομικά είτε συλλογικά, για την παραβίαση της γνωστής παραγράφου του ευρωπαϊκού νόμου που θέτει ανώτατο εβδομαδιαίο όριο (48 για τους ειδικούς, 56 για τους ειδικευόμενους) στις ώρες εργασίας των γιατρών με στόχο την προστασία της ασφάλειας των ασθενών. Κι’ αυτό γιατί άλλη ευρωπαϊκή νομοθεσία (διατάξεις περί opt-out) επιτρέπει στον εργαζόμενο να εργάζεται πέραν των χρονικών ορίων ασφαλείας άν ο ίδιος ενυπόγραφα δηλώνει ότι αντέχει να το κάνει. Εμείς, βάζοντας συλλογικά την υπογραφή μας (σαν ΟΕΝΓΕ) στο σημείο αυτό που ενδιαφέρει το υπουργείο (επειδή όσον αφορά την Ελληνική και Ευρωπαϊκή εργατική νομοθεσία το υπουργείο είναι εργοδότης για τους γιατρούς του δημόσιου τομέα, με ό,τι ευθύνες αυτό συνεπάγεται) «παζαρεύουμε» με το υπουργείο παραχωρήσεις σε άλλα άσχετα θέματα που ενδιαφέρουν εμάς.

Συμπέρασμα: Τόσο η Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και οι εθνικές κυβερνήσεις προσπαθούν να αποσπάσουν την εθελοντική συναίνεση των νοσοκομειακών γιατρών (ατομική ή συλλογική) για την πλήρη καταστρατήγηση κάθε έννοιας ανώτατου ορίου ωρών εργασίας, για να μην έχουν δικαστικά ή ασφαλιστικά μπλεξίματα. Αυτή η διαδικασία είναι χιλιάδες φορές αισχρότερη σε σύγκριση με το να μην υπήρχε καθόλου ευρωπαϊκή οδηγία, γιατί τότε τουλάχιστον δεν θα υπήρχε η συναίνεση των ιατρών στα εξοντωτικά ωράρια. Είναι αυτονόητο ότι τέτοια υπογραφή δεν πρέπει να τους δώσουμε με τίποτα, ακόμα και άν μας τάξουν «τον ουρανό με τ’άστρα». Πολύ περισσότερο τώρα, με τα ευτελή ανταλλάγματα που δίνει ο κ. Αβραμόπουλος και περιγράφονται παρακάτω...

2. Εξαγγέλεται η αναδιάρθρωση της ιατρικής υπηρεσίας των νοσοκομείων «στην κατεύθυνση του πολυδιευθυντικού συστήματος και στο πλαίσιο των προτάσεων – τοποθετήσεων που έχουν γίνει μέχρι σήμερα (πρόταση δέκα σημείων)». Η συγκεκριμενοποίηση των ρυθμίσεων θα γίνει από «μικτή επιτροπή του Υπουργείου και των νοσοκομειακών γιατρών εντός μηνός από την κατ’ αρχήν συμφωνία.»

Ερώτηση Α: Οι «εξελιγμένοι» διεθυντές θα εφημερεύουν?

Απάντηση: Bεβαίως, αυτό προβλέπεται σαφώς στα «10 σημεία».

Ερώτηση Β: Τι μισθολογικό καθεστώς θα έχουν?

Απάντηση: Το ίδιο που έχουν σήμερα οι διευθυντές της επαρχίας που εφημερεύουν σαν επιμελητές.

Ερώτηση Γ: Πόσοι από τους σημερινούς αναπληρωτές θα εξελιχθούν σε διευθυντές?

Aπάντηση: Θα ξεκινήσουμε με μερικούς μέσα στο 2008 και μετά βλέπουμε.

Ερώτηση Δ: Από ποια επιτροπή θα κρίνονται οι προς εξέλιξη?

Aπάντηση: Δεν υπάρχει απάντηση προς το παρόν.

Eρώτηση Ε: Αφού συνταξιοδοτηθεί ο σημερινός (οργανικός) διευθυντής, ποιος θα ορίζει τον «συντονιστή» (δηλαδή τον «αρχιδιευθυντή» του τμήματος) μεταξύ των «εξελιγμένων» διευθυντών?

Aπάντηση: Δεν υπάρχει προς το παρόν. Στα «10 σημεία» αναφέρεται μία «σκέψη για συνέλευση του τομέα» (σημ. ΑΡΣΙ : σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία τέτοιο όργανο δεν υπάρχει, και μάλιστα δεν υφίσταται ούτε κάν σαν εκλεκτορικό σώμα για εκλογή διευθυντή τομέα. Πιο πρόσφατες «διαρροές» από το υπουργείο λένε ότι οι «εξελιγμένοι» διευθυντές θα εκλέγουν «συντονιστή» μεταξύ τους. To τι θα γίνεται άν π.χ. υποψήφιοι και ψηφοφόροι είναι μόνο δύο επαφίεται στην φαντασία μας...)

Συμπέρασμα: Δεν υπάρχει δέσμευση ότι από τους σημερινούς αναπληρωτές θα εξελιχθούν όλοι (και όχι μόνο «τα δικά μας παιδιά»). Δεν υπάρχει δέσμευση για χρονοδιάγραμμα. Δεν υπάρχει δέσμευση ότι ο διορισμός του «συντονιστή» θα γίνεται με διαδικασία πιο διαφανή και αξιοκρατική από την σημερινή του ΣΚΕΥΟΠΝΙ διευθυντών.

3. «Μέχρι το τέλος του 2009, θα προσληφθούν 4500 νοσοκομειακοί γιατροί, 3200 ειδικευμένοι και 1300 ειδικευόμενοι.»

Ερώτηση:Αυτοί οι «3200 ειδικευμένοι» θα είναι οργανικοί επιμελητές ή επικουρικοί? Αν μιλάμε για οργανικούς επιμελητές Β’, εννοούμε τις ήδη προκυρηγμένες και κενές οργανικές θέσεις ή για έξτρα οργανικές θέσεις ?

Απάντηση: Δεν υπάρχει απάντηση.

Συμπέρασμα: Μετατίθεται χρονικά η δέσμευση για προσλήψεις ιατρικού προσωπικού (η προ-προηγούμενη εξαγγελία μιλούσε για το 2007, ενώ η προηγούμενη για το 2008. Μάλλον θα πάμε για την ολυμπιάδα του Λονδίνου…). To υπουργείο για άλλη μια φορά επιμένει να μην δεσμεύεται για το στοιχειώδες (ότι οι ειδικευμένοι γιατροί του ΕΣΥ θα προσλαμβάνονται σε οργανικές θέσεις επιμελητών και ότι θα σταματήσει το αίσχος των προσωρινών και άνευ δικαιωμάτων επικουρικών). Ίσα-ίσα που το τελευταίο διάστημα υπάρχει «τσουνάμι» προσλήψεων επικουρικών, και μάλιστα όργιο μεταθέσεων «δικών μας παιδιών» από επαρχία προς Αθήνα και Θεσσαλονίκη αμέσως μετά την πρόσληψή τους.

4. Από την υπογραφή της κλαδικής συμφωνίας και μετά, το πρωινό ωράριο γίνεται 7ωρο και η εφημερία 17ωρη.

Συμπέρασμα : 30-40 ευρώ το μήνα (καθαρά στο χέρι).

5. «Από την υπογραφή της κλαδικής συμφωνίας» το σύνολο των εφημεριών θα φορολογείται με 20%.

Συμπέρασμα: Eφόσον αυτό γίνει αποδεκτό από το υπουργείο οικονομικών και νομοθετηθεί (καμμία τέτοια δέσμευση ή έστω απλή αναφορά δεν υπάρχει στο κείμενο), κάθε γιατρός θα πάρει 50-60 ευρώ τον μήνα στο τέλος του 2009 (τότε που θα γίνει η επιστροφή φόρου του 2008). Φυσικά το μέτρο δεν θα ισχύσει από την «υπογραφή της κλαδικής συμφωνίας», αλλά από την μέρα που θα δημοσιευτεί σε ΦΕΚ η αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση του υπουργείου οικονομικών (αν και εφόσον αυτή γίνει).

6. «Το επίδομα βιβλιοθήκης θα είναι αφορολόγητο, από την υπογραφή της κλαδικής συμφωνίας».

Συμπέρασμα: Ακριβώς το ίδιο με την προηγούμενη παράγραφο, διαφέρει μόνο το ποσό (30-40 ευρώ το μήνα για κάθε γιατρό).

7. «Το σύνολο των εφημεριακών αποδοχών των γιατρών, όπως αυτό θα έχει διαμορφωθεί στις 31-12-2008, και όπως αναπροσαρμόζεται κατά την εισοδηματική πολιτική, αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα των τακτικών αποδοχών των γιατρών και συνεχίζει να τους καταβάλλεται από 1-1-2009. Οι συντελεστές με βάση τους οποίους θα κατανεμηθούν στο ιατρικό προσωπικό (κατά βαθμό) οι εφημεριακές αποδοχές από 1-1-2009, θα καθοριστούν από μεικτή επιτροπή στελεχών του υπουργείου και εκπροσώπων της ΟΕΝΓΕ και θα αποτελέσει αναπόσπαστο τμήμα της κλαδικής συμφωνίας».

Ερώτηση: ??? (!!!)

Aπάντηση: Για κάθε γιατρό στις 31-12-2008 θα «κλειδώσει» ένα συγκεκριμένο ποσό μεικτών αποδοχών. Αυτό θα οριστεί κατ’ αρχήν ανά βαθμίδα κατά μέσον όρο. Παράδειγμα : Αν υποθέσουμε ότι στις 31-12-08 θα υπηρετούν 8500 ειδικευόμενοι σε όλη την χώρα, θα αθροίσουμε το σύνολο των τακτικών (μεικτών) αποδοχών τους που αντιστοιχούν στον μήνα 12-08 και το σύνολο των εφημεριακών (μεικτών) αποδοχών τους για τον ίδιο μήνα, και μετά θα διαιρέσουμε το συνολικό άθροισμα διά τον αριθμό τους (π.χ. 8500). Έτσι θα «κλειδώσουν» ποσά ίδια για κάθε βαθμίδα (ειδικευόμενοι, Β’, Α’, διευθυντές) σε όλη τη χώρα. Το γενικό σύνολο θα είναι ακριβώς ίσο με το γενικό σύνολο κονδυλίου τακτικών αποδοχών (περίπου 540 εκ) + κονδυλίου εφημεριών (περίπου 315 εκ, αν από το συνολικό 337 αφαιρέσουμε αυτά που αντιστοιχούν σε παν/κούς-στρατ/κούς-αγροτικούς). Για να γίνει αυτή η εξίσωση μάλλον θα χρειαστεί να καθοριστούν συντελεστές για κάθε βαθμίδα επί του αριθμητικού μέσου όρου, με κατ’ αρχήν σκέψη 0,70 για τους ειδικευόμενους, 0,90 για τους Β’, 1,20 για τους Α’ και 1,40 για τους διευθυντές.

Συμπέρασμα: H κυβέρνηση δηλώνει ξεκάθαρα ότι δεν θα δώσει ούτε ένα ευρώ αύξηση στα μισθολογικά μας κονδύλια για όλη την επόμενη διετία. Αντί γι’ αυτό, η κυβέρνηση θέλει να μας βάλει να φαγωθούμε μεταξύ μας για να μοιράσουμε την μιζέρια μας. Όσοι περισσότεροι γιατροί προσλαμβάνονται, τόσο θα λιγοστεύουν οι αποδοχές μας. Επίσης, προκηρύσσεται άτυπος «εμφύλιος πόλεμος» μεταξύ των βαθμίδων για την διανομή, μάλλον με προκαθορισμένο αποτέλεσμα (βλέπε την «κατ’ αρχήν σκέψη» για τους συντελεστές).

8. Το ποσό που θα «κλειδώσει» για κάθε βαθμίδα στις 31-12-08 και θα δίνεται σαν τακτικές αποδοχές, θα εμπεριέχει την υποχρέωση επιτέλεσης 4 εφημεριών μηνιαίως για τους ειδικευμένους και 6 για τους ειδικευόμενους. Όποιος γιατρός κάνει λιγότερες από 4 ή 6 αντίστοιχα εφημερίες, θα παίρνει τις ίδιες αποδοχές χωρίς περικοπές. Όποιοι ειδικευμένοι κάνουν εφημερίες ετοιμότητας αντί για ενεργείς θα έχουν υπ’όψιν τους την αντιστοίχηση 4 ενεργείς = 10 ετοιμότητας. Ανάλογη αντιστοίχηση θα ανακοινωθεί και για τις μεικτές εφημερίες.

Ερώτηση A: Τι μέρος από την «εφημεριακή αποζημίωση» θα ενσωματωθεί στον βασικό μισθό ?

Απάντηση: Δεν υπάρχει απάντηση.

Eρώτηση Β: Διαφαίνεται ή όχι ο ορατός κίνδυνος οι διοικήσεις να υποχρεώνουν τους ειδικευμένους σε εφημεριακό έργο ετοιμότητας κυρίως, ώστε να εξασφαλίζεται τυπικά η κάλυψη των τμημάτων με λίγα έξοδα για το κράτος?

Aπάντηση : Δεν υπάρχει απάντηση.

Συμπέρασμα: Καλούμαστε να υπογράψουμε ότι αναλαμβάνουμε αντί ενός ευτελούς ποσού την πλήρη ιατρική κάλυψη του συστήματος 24ώρες το 24ωρο, 365 μέρες το χρόνο, με «ενσωμάτωση»-κατάργηση των υπερωριακών μας αποδοχών. Οι υπεύθυνοι του υπουργείου όταν μιλούν για «ειδικευόμενους που θα κάνουν λιγότερες από 6 εφημερίες» μάλλον έχουν κατά νού ειδικευόμενους σαν τους γιούς πανεπιστημιακών καθηγητών που κάνουν ειδικότητα στις κλινικές των μπαμπάδων τους ή σαν τη κα Νατάσα Παζαΐτη.

9. Από 1-1-2009 κάθε εφημερία που θα γίνεται πέραν των 4 ή των 6 αντίστοιχα, θα πληρώνεται εξτρά και μάλιστα αφορολόγητα.

Ερώτηση : Από ποιο κονδύλι του κρατικού προϋπολογισμού θα πληρώνονται αυτές οι έξτρα εφημερίες, αφού-με δεδομένο ότι το κονδύλι τακτικών-εφημεριακών για το 2009 και εξής θα είναι ενιαίο- τέτοια πρόβλεψη δεν θα υπάρχει στον προϋπολογισμό ?

Απάντηση: O Αλογοσκούφης δεν έχει πάρει χαμπάρι το «σχέδιο». Θα τον καταλάβουμε εξ’ απήνης , θα τον φέρουμε προ τετελεσμένου γεγονότος και τι να κάνει, θα αναγκαστεί να τα πληρώσει και θα πεί και ένα τραγούδι.

Συμπέρασμα : Μετά την τελευταία απάντηση μένουμε τελείως άναυδοι και σας αφήνουμε να βγάλετε μόνοι σας ό,τι συμπέρασμα νομίζετε.

ΓΕΝΙΚΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Α.
Επιχειρείται η εξασφάλιση της εθελοντικής μας συναίνεσης σε έναν εργασιακό και μισθολογικό μεσαίωνα διαρκείας, που θα καθορίσει τον χαρακτήρα του ΕΣΥ για τις επόμενες δεκαετίες. Η πολιτική ανάγκη για τέτοιες εργασιακές σχέσεις των γιατρών προκύπτει από τις γενικότερες νεοσυντηρητικές «μεταρρυθμίσεις» που προβλέπουν μισοδημόσια - μισοιδιωτικά νοσοκομεία στα οποία οι ασθενείς θα πληρώνουν από την τσέπη τους χοντρά και επίσημα, λίγοι γιατροί υμέτεροι – καθηγητές -μεγαλοδιευθυντές θα ... «αγαπούν» και θα δέρνουν, ενώ οι υπόλοιποι θα είναι λιτοδίαιτοι σκλάβοι των προηγούμενων.

Β. To μόνο στοιχειωδώς χειροπιαστό διαφαινόμενο αντάλλαγμα για όλα αυτά θα είναι η συνταξιοδότηση με τον βαθμό του διευθυντή λίγων από τους σημερινούς αναπληρωτές τα επόμενα χρόνια. Το πρακτικό αντίκρυσμα αυτού του ανταλλάγματος είναι λίαν αμφίβολο με βάση όσα γίνονται στο ασφαλιστικό (π.χ. ο νόμος Ρέππα που μειώνει τις συντάξεις κατά 20-30% έχει αρχίσει ήδη να εφαρμόζεται).

ΜΟΝΗ ΛΥΣΗ

-Η πλήρης, απερίφραστη και κατηγορηματική απόρριψη των «προτάσεων» του υπουργείου και η οργάνωση του ανυποχώρητου αγώνα της μεγάλης πλειοψηφίας των νοσοκομειακών γιατρών για ανθρώπινες αποδοχές-αξιοπρεπείς συνθήκες εργασίας- επισημονικής εξέλιξης-επαγγελματικής αποκατάστασης, για δωρεάν, δημόσια, σύγχρονη, ισότιμη και υψηλού επιπέδου περίθαλψη για όλον τον λαό.

- Η απομόνωση των γραφειοκρατικών κοινοβουλευτικών συνδικαλιστικών ηγεσιών και η οργάνωση του αγώνα από τα κάτω, από συνελεύσεις νοσοκομείων και ενώσεων. Εκτός από τους «συνήθεις υπόπτους» («Τσουκαλική» ΔΗΚΝΙ και «Λαοποδική» ΠΑΣΚ) εδώ έχουν σοβαρότατες ευθύνες οι ηγεσίες τόσο της ΑΕΓ-ΣΤΝ (επιμένει να συμμετέχει στον διάλογο-κοροϊδία με το υπουργείο και συμπροεδρεύει με την ΔΗΚΝΙ στην ΕΙΝΑΠ) όσο και της ΔΗΠΑΚ-ΚΚΕ (επίσης συμπροεδρεύει με τον Τσούκαλο στην ΕΙΝΑΠ, και σε όλα τα συνδικαλιστικά όργανα αρνείται όπως ο «διάολος το λιβάνι» να ψηφίσει έστω και μια φορά την απόρριψη των προτάσεων του υπουργείου).

Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΣΤΙΣ ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΝΕΛΕΥΣΕΙΣ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΩΝ ΚΑΙ ΕΝΩΣΕΩΝ…