Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2008

Συνέντευξη τύπου της ΠΟΕΔΗΝ

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΤΥΠΟΥ

16.12.2008

  1. ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ ΥΓΕΙΑΣ – ΠΡΟΝΟΙΑΣ
  2. ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ
  3. ΑΠΕΡΓΙΑ 18.12.2008

Βρισκόμαστε στον πέμπτο χρόνο διακυβέρνησης από την παρούσα κυβέρνηση και στον τρίτο χρόνο θητείας του κου Αβραμόπουλου στο ΥΥΚΑ.

Οι Υπηρεσίες Υγείας Πρόνοιας αντί να βελτιώνονται, διαρκώς απαξιώνονται, υποβαθμίζονται και οδηγούν το ΕΣΥ σε κατάρρευση και διάλυση. Καμιά από τις προεκλογικές δεσμεύσεις και τις διακηρύξεις της κυβέρνησης που αφορούσαν την ενίσχυση του Δημόσιου χαρακτήρα του ΕΣΥ και την αναβάθμιση του δεν υλοποιήθηκε.

Η χρηματοδότηση του ΕΣΥ συρρικνώνεται χρόνο με τον χρόνο και από 3% του ΑΕΠ το έτος 2004 έχει πέσει στο 2,4 % ΑΕΠ το 2008 και 2009. Να θυμίσουμε την δέσμευση για αύξηση του κατά 1% του ΑΕΠ δηλαδή στο 4%.

Η σχέση Δημόσιων Ιδιωτικών δαπανών έχει ανατραπεί σε βάρος των Δημοσίων. Από 52% Δημόσιες και 48% Ιδιωτικές το 2004 σε 55% Ιδιωτικές και 45% Δημόσιες. Ο Δημόσιος τομέας μετατρέπεται σε ουραγό του ιδιωτικού τομέα παρά τις δήθεν επιστημονικές δημοσιεύσεις προσφάτως περί του αντιθέτου.

Οι επιπτώσεις της υποχρηματοδότησης είναι ορατές στις υποδομές, στον ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό, στις προμήθειες, στις αμοιβές, στην στελέχωση.

Η εξοικονόμηση πόρων και η υλοποίηση του θεσμικού πλαισίου για κεντρικές προμήθειες αποδείχτηκαν αναποτελεσματικές κινήσεις. Τα χρέη διογκώνονται, η γραφειοκρατία μεγαλώνει, τα νοσοκομεία εκπέμπουν SOS, καθώς υπάρχουν καθυστερήσεις στην προμήθεια του αναγκαίου υγειονομικού υλικού. Οι προμηθευτές εκβιάζουν το σύστημα για να εξοφληθούν τα υπερτιμολογημένα προϊόντα που μας έχουν προσφέρει. Οι εικόνες που παρακολουθήσαμε προσβάλλουν το ΕΣΥ αλλά και το επίπεδο της ευνομούμενης πολιτείας, παραπέμποντας ευθέως σε «γύφτικο παζάρι».

Η συρρίκνωση του προγράμματος Δημοσίων επενδύσεων κατά 40% στερεί το ΕΣΥ από έργα συντήρησης και εκσυγχρονισμού. Οι ελάχιστες νέες υποδομές προγραμματίζονται μέσω Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα ΣΔΙΤ με κύρια χαρακτηριστικά το υψηλό κόστος, τη χαμηλή ποιότητα υπηρεσιών, τη συμμετοχή του πολίτη στο κόστος περίθαλψης, τον κρυφό δανεισμό του Δημοσίου.

Ο ιατροτεχνολογικός εξοπλισμός δεν αναβαθμίζεται, ο σύγχρονος παραμένει αναξιοποίητος, ο Δημόσιος Τομέας και σε αυτό το πεδίο έχει μετατραπεί σε ουραγό του Ιδιωτικού τομέα.

Το Διοικητικό μοντέλο δεν ανταποκρίθηκε στις απαιτήσεις των καιρών. Είχαμε οπισθοδρόμηση σε παραδοσιακές μορφές Διοίκησης, περασμένων δεκαετιών και ξεπερασμένων λογικών. Η κακοδιοίκηση, η κακοδιαχείριση, παρά τις περί νοικοκυρέματος εξαγγελίες, οργιάζουν. Απευθείας αναθέσεις έργων, κατατμήσεις έργων, προμήθειες εξωσυμβατικών, εκτίναξη κόστους ιδιωτικών συνεργείων. Η αποτυχία στην εισαγωγή της πληροφορικής, του διπλογραφικού συστήματος, σφαιρικών προϋπολογισμών κ.α. εξυπηρετούν την συνειδητή προσπάθεια υποβάθμισης και απαξίωσης του συστήματος.

Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας μπήκε στο χρονοντούλαπο καθώς και οι δεσμεύσεις για οικογενειακό γιατρό και Κέντρα Υγείας αστικού τύπου. Ο πολίτης ταλαιπωρείται και στρέφεται στον ιδιωτικό τομέα. Το 70% των ιδιωτικών δαπανών οφείλονται κυρίως σε δαπάνες πρωτοβάθμιας φροντίδας. Η εγκατάλειψη κάθε προσπάθειας παγιώνει την διαρροή πόρων στον ιδιωτικό τομέα. Η προκλητή ζήτηση, η κατευθυνόμενη συνταγογραφία , έχει οδηγήσει σε καταλήστευση των πόρων του κλάδου υγείας των ταμείων, τα οποία κινδυνεύουν με κατάρρευση ( ΟΠΑΔ ).

Οι πλούσιες υποδομές που παραλήφθηκαν από την επέκτασή τους κατά 80% την Δεκαετία 1994 – 2003 δυστυχώς δεν αξιοποιήθηκαν προς όφελος του πολίτη. Νέα Νοσοκομεία, πτέρυγες, ΤΕΠ, ΜΕΘ, χειρουργικά τραπέζια υπολειτουργούν. Σε πολλά Νοσοκομεία αντί για ανάπτυξη έχουμε συρρίκνωση λειτουργιών: (ΑΤΤΙΚΟ, ΝΙΚΑΙΑ, ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ, ΑΓΛΑΪΑ ΚΥΡΙΑΚΟΥ, ΡΙΟ, ΠΕΠΑΓΝΗ, ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ και σε άλλα μικρότερα Νοσοκομεία). Πλήττονται οι πυλώνες του ΕΣΥ με σκοπό την κατάρρευσή του και την περαιτέρω ανεμπόδιστη ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα.

Κι ενώ συμβαίνουν όλα αυτά, ο Υπουργός κος Αβραμόπουλος περιχαρής κόβει κορδέλες στον ιδιωτικό τομέα υγείας. Άλλωστε στο Δημόσιο δεν υπάρχει τίποτα πλέον για εγκαίνια. « Των οικιών ημών εμπιμπραμένοις ημείς άδομεν».

Οι διαρκείς εξαγγελίες για προσωπικό έχουν εξοργίσει τους υγειονομικούς. Προσλαμβάνονται 700 άτομα κατ’ έτος και συνταξιοδοτούνται 1500 - 2500 αναλόγως των συνταξιοδοτικών εξελίξεων. Την τελευταία πενταετία έχουμε 5000 λιγότερους μόνιμους εργαζόμενους όλων των ειδικοτήτων.

Αντί για μόνιμες προσλήψεις έχουμε ελαστικοποίηση των εργασιακών σχέσεων για ρουσφετολογικές τακτοποιήσεις ημετέρων. STΑGE – ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΟΙ – ΣΥΜΒΑΣΙΟΥΧΟΙ – ΕΛΑΠΙ – ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΣΥΝΕΡΓΕΙΑ, είναι οι νέες μορφές απασχόλησης που υποβαθμίζουν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών. Η εντατικοποίηση της εργασίας είναι καθημερινή υπόθεση, με επιπτώσεις στους λειτουργούς της υγείας και τους πολίτες. Η εργατική νομοθεσία παραβιάζεται συστηματικά, καταπατώνται όλα τα εργασιακά δικαιώματα.

Η ΠΟΕΔΗΝ καταθέτει έως το τέλος του έτους ΕΞΩΔΙΚΟ στα συναρμόδια Υπουργεία, τις ΥΠΕ και τις Διοικήσεις των Νοσοκομείων για την εφαρμογή της Εθνικής και της κοινοτικής Νομοθεσίας.

α) Εφαρμογή πενθημέρου

β) 1 Νύχτα εβδομαδιαία

γ) 12ωρη Ανάπαυση μεταξύ δύο βαρδιών.

Μετά την παρέλευση 3μήνου κανένα πρόγραμμα δεν θα κατατίθεται χωρίς να τηρούνται οι τρεις αυτές προϋποθέσεις, που είναι ταυτόχρονα και αναφαίρετα δικαιώματα Νομοθετικά κατοχυρωμένα.

Τα υπόλοιπα προβλήματα των λειτουργών του ΕΣΥ οικονομικά – θεσμικά – λειτουργικά παραμένουν άλυτα.

Η μισθολογική αναβάθμιση, η καταβολή έστω και σε δόσεις των 176 € ( 4 χ 44 € ), καθώς οι υγειονομικοί και οι εκπαιδευτικοί είναι οι μόνοι στους οποίους δεν καταβάλλονται. Ο διπλασιασμός του ωρομισθίου σε δύο δόσεις για αμοιβές σε υπερωρίες – αργίες – νυχτερινά – εξαιρέσιμα, είναι αιτήματα τα οποία το Υπουργείο ούτε καν συζητά.

Οι δεσμεύσεις για ένταξη στα βαρεά και ανθυγιεινά επαγγέλματα ήταν άλλη μια ακάλυπτη επιταγή. Το πόρισμα της Επιτροπής Μπεχράκη για τους Υγειονομικούς είναι καταστροφικό. Στην υψηλή κατηγορία (Δ) εντάσσονται μόνο οι εργάτες αποκομιδής απορριμμάτων.

Στην κατηγορία Γ εντάσσεται το Νοσηλευτικό – Παραϊατρικό προσωπικό που εργάζεται αποκλειστικά σε χειρουργεία – ΜΕΘ και ΤΕΠ (χωρίς συνταξιοδοτικό όφελος)

Στην Β κατηγορία εντάσσεται το υπόλοιπο Νοσηλευτικό – Παραϊατρικό, εργαστηριακό προσωπικό, χωρίς οικονομικά – συνταξιοδοτικά οφέλη.

ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ

Ο υπό ψήφιση Προϋπολογισμός δεν κομίζει κάτι νέο και ενθαρρυντικό για τις υπηρεσίες Υγείας – Πρόνοιας. Ακολουθεί την πεπατημένη, με περαιτέρω περιορισμό των κοινωνικών δαπανών και περιστολή των κονδυλίων. Οι εξαγγελίες του Υπουργού για 6000 νέες προσλήψεις με προκήρυξη άμεσα εντός του Ιανουαρίου, όπως το ζητήσαμε, δεν απεικονίζεται στον προϋπολογισμό με εγγραφή των αντίστοιχων πιστώσεων. Τα 10 εκατ. ευρώ αρκούν για την πρόσληψη 300 γιατρών ή 600 νοσηλευτών Τ.Ε. ή Π.Ε. Άρα οι δεσμεύσεις για 2000 γιατρούς και 6000 μη ιατρικό προσωπικό είναι μια από τα ίδια. Αέρας κοπανιστός. Αυτή είναι η βασική αιτία που δεν προσλαμβάνεται προσωπικό και όχι το ΑΣΕΠ. Τα κονδύλια βαίνουν μειούμενα από το 2004.

2004 100 εκατ. ευρώ για προσλήψεις

2005 70 εκατ. ευρώ για προσλήψεις

2006 30 εκατ. ευρώ για προσλήψεις

2007-08-09 10 εκατ. ευρώ για προσλήψεις

Τα κονδύλια για τις πρόσθετες αμοιβές δεν περιλαμβάνουν ούτε καν την ωρίμανση καθώς από 155 εκατ. ευρώ το 2008 προϋπολογίζει 160 εκατ. για το 2009 αύξηση 3,2%. Υπάρχουν οφειλές από το 2008 τις οποίες οι διοικήσεις έχουν δεσμευτεί πως θα εξοφλήσουν την επόμενη χρονιά. Αυτό θα οδηγήσει σε αδυναμία πληρωμών το έτος 2009 και σε εκρηκτική κατάσταση με επιπτώσεις στην κάλυψη των εφημεριών με νοσηλευτικό – εργαστηριακό προσωπικό.

Η κατάσταση στην πρόνοια είναι ακόμη χειρότερη. Η υπόχρηματοδότηση των υπηρεσιών έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία λειτουργίας των υπαρχουσών δομών Θεραπευτήρια Χρονίων Παθήσεων ΚΕΑΤ, ΕΙΚ, ΚΕΚΥΚΑΜΕΑ κ.α.

Οι τραγικές ελλείψεις σε προσωπικό έχουν καταστήσει τις παρεχόμενες υπηρεσίες στα όρια της μη ασφαλούς λειτουργίας. Την ίδια στιγμή σπαταλώνται κοινοτικοί πόροι για επικοινωνιακά προγράμματα διαφήμισης του ανύπαρκτου έργου του ΥΥΚΑ. Η εκχώρηση της πρόνοιας στους ιδιώτες και στις μη κυβερνητικές – μη κερδοσκοπικές οργανώσεις είναι η μοναδική επιδίωξη της κυβέρνησης.

Η Ψυχική υγεία και οι πολιτικές αποασυλοποίησης, κοινωνικής επανένταξης και επαγγελματικής αποκατάστασης έχουν ανατραπεί βίαια. Οι λίστες αναμονής του ΟΚΑΝΑ διευρύνονται ενώ οι θάνατοι από Ναρκωτικά έχουν αυξηθεί εντυπωσιακά.

Η υπομονή των λειτουργών της υγείας έχει εξαντληθεί. Οι πολίτες έχουν σε υψηλή προτεραιότητα τις υπηρεσίες υγείας – πρόνοιας.

Οι εργαζόμενοι για άλλη μια φορά κινητοποιούμαστε για να αναδείξουμε τα τεράστια προβλήματα που αντιμετωπίζει το ΕΣΥ και οι λειτουργοί του. Εκπέμπουμε SOS για την υπεράσπιση του Δημόσιου Συστήματος Υγείας – Πρόνοιας.

Καλούμε όλους τους πολίτες χρήστες των υπηρεσιών να υπερασπιστούμε μαζί την βιωσιμότητα και την ποιότητα του ΕΣΥ.

Η οικονομική κρίση ακόμη και στα μεσαία κοινωνικά στρώματα θα καταστήσει απαγορευτική την χρήση του πανάκριβου ιδιωτικού τομέα. Έτσι καθίσταται επιτακτική η ανάγκη αναδιάταξης άμεσα του Δημόσιου Συστήματος για να ανταποκριθεί επαρκώς στην αυξημένη ζήτηση υπηρεσιών από πιο απαιτητικά κοινωνικά στρώματα.

ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΤΗΝ ΠΕΜΠΤΗ 18/12/08

ΜΕ

24ΩΡΗ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΑΠΕΡΓΙΑ

ΚΑΙ

6ΩΡΗ ΣΤΑΣΗ 9π.μ. – 3μ.μ. ΣΤΟ ΛΕΚΑΝΟΠΕΔΙΟ

ΔΙΕΚΔΙΚΟΥΜΕ:

- ΔΗΜΟΣΙΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ ΥΓΕΙΑΣ – ΠΡΟΝΟΙΑΣ ΜΕ ΑΥΞΗΣΗ ΤΗΣ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗΣ ΣΤΟ 6% ΤΟΥ ΑΕΠ

- ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΤΟΥ ΑΝΑΓΚΑΙΟΥ ΜΟΝΙΜΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ

- ΕΝΤΑΞΗ ΣΤΑ ΒΑΡΕΑ ΚΑΙ ΑΝΘΥΓΙΕΙΝΑ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΑ

- ΜΙΘΟΛΟΓΙΚΗ ΑΝΑΒΑΘΜΙΣΗ (ΝΕΟ ΜΙΣΘΟΛΟΓΙΟ – ΚΑΤΑΒΟΛΗ ΤΩΝ 176 € - ΔΙΠΛΑΣΙΑΣΜΟΣ ΩΡΟΜΙΣΘΙΟΥ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΡΟΣΘΕΤΕΣ ΑΜΟΙΒΕΣ)

Στις 11π.μ. Πανελλαδική – Πανυγειονομική συγκέντρωση κάτω από το ΥΥΚΑ.

Η ΑΔΕΔΥ προκηρύσσει ενισχυτικά στάση εργασίας στις 11:30π.μ. την Πέμπτη 18 ΔΕΚΕΜΒΡΗ ως το τέλος της βάρδιας και καλεί σε συγκέντρωση κάτω από το Υπουργείο Υγείας δίνοντας έμφαση στα προβλήματα υγείας – πρόνοιας εκφράζοντας την αλληλεγγύη της στην ΠΟΕΔΗΝ.

Η ΕΚΤΕΛΕΣΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΤΗΣ ΠΟΕΔΗΝ